
***
Born in Havana, Cuba, in 1947. Moved to Spain in 1966 and has lived in Granada since 1973. He is a self-taught artist. In Yegen, village located in the Alpujarra area of Granada, he enjoys his garden.
Pedro Graciarias experiments, above all, with the impressions gathered form his dialogue with gardens and water. Linearly, his work follows Matisse’s concept of art, referring constantly to Nature as a main source of images. In this sense, his work does not suffer any aggression from languages that do not harmonise with his formal and thematic admiration for the French master, who inspires him to make colour the basis of his work. Clearly subscribing Matisse’s theories, and the floral representations of Diego Rivera and Georgia O’Keeffe with their paintings of calla-lilies, Garciarias sees his work as drawing with colour, so that colour, and colour only, will give the painting its cohesion. Halfway between the abstract and the figurative, his work almost always evokes closed environments full of plants, isolated ponds in mysterious spaces that are reminiscent of the lonely waterhole painted by Chirico in 1913, and micro-landscapes of a lush garden that are the showcases of pleasurable sensations. The gardens of Granada, “an enclosed Paradise to many, open gardens to a few”, as described by the seventeenth century poet Pedro Soto de Rojas, are a constant presence in this painter’s work. Paintings filled with a baroque feeling, possibly stemming from the far-distant impressions from his Caribbean that linger in the painter’s eye.
1947年、キューバのハバナに生まれる。1966年にスペインへ移住し、1973年からグラナダに在住している。アルプハラ地方のイェヘンに、自身の庭を持つ。
ペドロ・ガルシアリアスは独学のアーティストであり、特に庭と水との対話から得た印象を通して表現を探求している。彼の作品は、色彩の扱いにおいて彼にインスピレーションを与えたマティスの芸術理念に基づいている。自然をイメージの主な源泉として常に参照しており、それと調和する要素を選び取っている。マティスに加え、ディエゴ・リベラやジョージア・オキーフの花の表現にも影響を受け、ガルシアリアスは自身の作品を「色によるドローイング」と見なしている。そのため、絵画は色だけで構成され、下に隠れた線描との一体性を生み出している。このようにして、ギリシャ語の「パリンプセスト(重ね書きされたもの)」という概念が全体の作品を貫いており、抽象と具象の中間に位置づけられる。
彼の作品は、濃密な植生の風景に加え、内面的な空間の中にある孤独な池を呼び起こす。それは1913年にキリコが描いた孤独な池を想起させるものである。
グラナダの庭園は、「多くの者にとっては閉ざされた楽園、少数の者にのみ開かれた庭」と、17世紀の詩人ペドロ・ソト・デ・ロハスが表現したように、彼の作品において常に存在感を示している。これらの絵画にはバロック的な感情が染み込んでおり、それはおそらく彼の故郷カリブの遠い記憶が、画家の心に今も残っているからであろう。
「父は私にハバナ旧市街の神秘を教えてくれた。彼と一緒に、熱帯の庭の色やアメリア・ペラエスのステンドグラスを知った。彼女の作品、そして彼女の黒と原色の組み合わせを私は特権的に知ることができた。それらは私の無意識に刻み込まれている…」。
—— ペドロ・ガルシアリアス